Je hebt oordopjes gekocht en wilt ze terugsturen naar de webwinkel. Alleen blijkt nu dat de webwinkel de retour niet accepteert. Wat nu? Mag een webshop dat doen? En wat is jouw beste oplossing?
Webshop weigert retour
Het is super vervelend als je oordopjes of een hoofdtelefoon niet mag terugsturen. Je bent (om welke reden dan ook) ontevreden en krijgt nu ook nog eens je geld niet terug! Dat is frustrerend. Maar geen nood: wij komen met een aantal tips die je gaan helpen op 2 manieren:
- Je kent je rechten
- Je hebt een oplossing wat je met niet retourneerbare hygiëneproducten kunt doen
Welke webshops weigeren oordopjes of hoofdtelefoons?
Weigeren alle webshops je hygiëneproduct als je ze terugstuurt? Naar mijn ervaring is dat wel het geval. Soms merken we dat kleinere webshops ze wel voor retour aannemen. In dat geval kun je je bij het kopen even goed achter de (nu nog schone) oren krabben, want dat betekent dat je oordopjes koopt die daar in potentie al in iemands oor hebben gezeten. En dat is niet wat je wilt.
Bol.com
Bol.com is heel duidelijk in de algemene voorwaarden. Een hygiëneproduct (zoals oordopjes en koptelefoons) mogen niet worden aangenomen voor retour als daarmee niet de hygiëne kan worden gewaarborgd.
📝
Algemene voorwaarden Bol (Art. 10.8: Uitsluiting Herroepingsrecht):
“Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken”
Kortom: het retourneren van een hygiëneproduct is niet mogelijk als de verzegeling van het hygiëneproduct is verbroken.
Mediamarkt
Ook bij Mediamarkt mag je oordopjes en koptelefoons niet retourneren. Dat geven ze aan op deze pagina. Je kunt hygiëneproducten dus niet naar Mediamarkt terugsturen nadat je ze hebt gebruikt (dus in je oren hebt gedaan). En dus ook niet als de verpakking niet verzegeld is.
💡
De bovenstaande webshops nagelen we in deze blog niet aan de schandpaal. Sterker nog: jij als consument weet in elk geval dat die webshops er alles aan doen om jouw hygiëne te waarborgen. Als ik zelf oordopjes koop, wil ik graag de garantie dat ik de eerste ben die ze in m’n oor plaatst.
Verzegeling is verplicht!
Een webshop mag dus jouw gebruikte oordopjes of koptelefoon weigeren, maar dan moeten ze wel aan een aantal aspecten voldoen.
Eén van die eisen is dat er een verzegeling op de verpakking moet zitten. De verzegeling zorgt ervoor dat jij als koper bewijs hebt, dat je de eerste bent die de doos van deze oordopjes opent. Het zorgt er ook voor dat de webshop bij een retour kan aantonen dat de oordopjes door jou als klant wel of niet zijn geopend.
Heeft de verpakking nooit een verzegeling gehad? Dan mag een webshop jouw retour niet weigeren. De webshop heeft dan namelijk geen bewijs of je de verpakking van de oordopjes of koptelefoon hebt geopend.
Is een koptelefoon een hygiëne product
Bij een koptelefoon kun je je afvragen of het gaat om een hygiëneproduct. Je kunt de padding namelijk vervangen en dan is het gebied dat de oren raakt vernieuwd. Toch is een koptelefoon een hygiëneproduct en bijna alle webshops weigeren ze voor retour.
Of dat terecht is, dat is de vraag. Ik vind dat ook bij een hoofdtelefoon ik de garantie wil hebben dat ik de eerste ben die hem op m’n hoofd zet. Anders kun je hem ook via Marktplaats kopen.
Wetgeving retourneren hygiëneartikelen
Hygiëneproducten worden uitgesloten van het herroepingsrecht. Het herroepingsrecht is niets meer dan de mogelijkheid om van een online aankoop (binnen minimaal 14 dagen) af te zien.
In dit artikel van webwinkelkeur (een keurmerk voor webshops) is dat goed omschreven. Je ziet staan dat sinds 2014 het hygiëne-aspect is toegevoegd aan de wet aankoop op afstand. Dat betekent dat als een gebruikt product risicovol is om aan een ander door te verkopen, het product mag worden uitgesloten van retour.
❗
Een belangrijke voorwaarde van deze uitsluiting van retourrecht bij een hygiëneproduct is wel dat de verkoper (de webshop waar jij het kocht) duidelijk vooraf vermeldt dat het product niet kan worden geretourneerd als de verzegeling op de verpakking verbroken is.
Reacties op internet van andere kopers
Op internet zie je verschillende verbolgen mensen over het feit dat ze hun hoofdtelefoon of oortjes niet mogen retourneren.
Vervolgens zie je in de fora vaak de tegenreactie waarin men juist instemt met de keuze van de webshop. Want “zou je het zelf prettig vinden om oordopjes te kopen die door een ander bevuild zijn?” Zie bijvoorbeeld dit bericht op een forum van Kassa.
🔍
Overigens geven we later in dit artikel tips: wat te doen als de webshop jouw product niet accepteert.
Zoals je ziet is het voor webshops ook moeilijk. Enerzijds willen ze jou als klant tevreden houden, anderzijds willen ze ook de volgende klant tevreden houden. Dat doen ze niet door een gebruikt hygiene product naar iemand op te sturen.
Daarnaast is het zo dat je in een fysieke winkel ook niet zomaar een hygiëne product kunt proberen en vervolgens terug kunt geven aan de verkoper. “Hier, ik heb met deze tandenborstel mijn kies zojuist schoongemaakt, maar het product beviel me niet.” Nee, zo werkt het natuurlijk niet.
✔️
Hoe voorkom je dan een miskoop? Door je goed in te lezen voordat je overgaat tot een aankoop. Bekijk eens de:
Overigens hoef je bij Aliexpress écht niet aan te komen met het verhaal dat je de oordopjes wilt retourneren. Dan betaal je sowieso al een giga bedrag voor de terugzending én van het herroepingsrecht is geen sprake.
Wat nu?
Je hebt een hygieneproduct gekocht en je mag het niet terugsturen. Wat doe je nu?
Een optie is om je product via Marktplaats (of een ander handelsplatform) te verkopen. Je krijgt er vaak ongeveer 70% van de aankoopprijs voor terug. Heb je nieuw ongeveer €100 betaald? Dan krijg je er tweede hands ongeveer 70 euro voor.
❤️
Bij Audiotester schrijven we reviews over audioproducten. Waarom schrijf je geen uitgebreide review over jouw set? Een voorwaarde is wel dat je een goed geschreven review bij ons indient. Wij publiceren jouw review als het van goede kwaliteit is. En we betalen je er graag voor.
Een andere optie is dat je de set aan ons verkoopt. We betalen je 60% van de nieuwprijs van de grote Nederlandse webshops. Jouw set wordt dan zowaar beroemd.